Door de opkomst van mobiele media verliest content zijn waarde. Hoewel traditionele media de voorkeur geven aan tekst boven beeld is platte informatie is niet langer voldoende om lezers te boeien. Voor jongeren is de telefoon of tablet de belangrijkste bron van nieuws. Daarop kijken ze geen hele films en lezen ze geen volledige artikelen. De toekomst is aan data-gedreven interacties.
Games
De New York Times experimenteert hiermee door middel van games en interactieve storytelling. Een voorbeeld van een game is Spot the ball, zeer populair tijdens het afgelopen WK. Het is een spel waarbij bezoekers op foto’s van beslissende voetbalacties (waaruit de krant de bal d.m.v.Photoshop heeft verwijderd) kunnen aangeven waar zich volgens hen de bal bevindt. Ze kunnen er ook een wedstrijd doen met andere bezoekers of hun vrienden. Een andere game is You fix the budget, een game waarmee bezoekers zelf aan de slag kunnen om de gaten te dichten in de begroting van de Verenigde Staten.
Interactieve verhalen
Een voorbeeld van interactieve storytelling is om in plaats van een gedegen artikel over de opmars van ISIS in Irak, een visueel overzicht te geven aan de hand van landkaarten (bijvoorbeeld welke steden nu in handen zijn van ISIS), foto’s en video’s. Een ander voorbeeld is Invisible Child, een verhaal in afleveringen over dakloze kinderen in New York. Het verhaal wordt verlevendigd met indringende foto’s en verhelderende grafieken over armoe in New York, en er staan video’s met interviews aan het eind van elke aflevering. Met Compendium kunnen bezoekers een eigen verhaal samenstellen van artikelen, citaten en foto’s uit de New York Times, deze van commentaar voorzien en delen met hun vrienden.
Experimenteren
Om deze vorm van interactieve journalistiek te ontwikkelen heeft de New York Times een groep van acht hackers ingehuurd onder leiding van Matt Boggie. De groep heeft een aparte plek, waardoor ze kan ongestoord experimenteren naast het werk van de klassieke redacties. Deze werkwijze, ook wel skunk works genoemd, maakt het mogelijk om in relatieve afstand van het dagelijkse werk met de gangbare regels, iets nieuws te ontwikkelen. Zo heeft de groep van acht geen concrete doelstellingen, de leden laten zich vooral leiden door hun passie en nieuwsgierigheid.
Interactieve journalistiek
New York Times is niet het enige medium dat zoekt naar manieren om lezers en bezoekers meer te betrekken bij het nieuws en hen een meer actieve rol te geven. De Britse krant The Guardian realiseerde zich, na zes maanden waarin ze wekelijks nieuwe feiten rapporteerde over de mate waarin NSA informatie verzamelt over burgers en organisaties, dat ze lezers en bezoekers beter konden helpen om te begrijpen wat al deze feiten nu voor hen betekenen en welke impact het nieuws heeft op hen. NSA Files Decoded probeert dit voor verschillende bezoekers inzichtelijk te maken met behulp van interviews, documenten en interactive tools.
Het Amerikaanse blad Mother Jones publiceerde America under the gun, een serie verhalen rondom massale schietpartijen, met analyses van de motieven van de daders, een overzicht van schietpartijen en aantal slachtoffers, verhalen van nabestaanden, dossiers over wapenwetgeving, enz.
In Nederland experimenteren de Correspondent en Blendle met interactieve journalistiek en ook de Volkskrant voegt steeds meer infographics, video’s, live-blogs en fotoseries toe aan het nieuws.
Welke mooie voorbeelden van interactieve journalistiek heb jij gezien in de Nederlandse of internationale media?
Geef een reactie